Onze vakantie in Denemarken - deel 1

Heenreis met overnachting in Hamburg - Duitsland

Zondag 5 augustus vertrokken we met ons hele hebben en houden richting Hamburg, waar we een overnachting hadden geboekt in een Ibis hotel. Onderweg kwamen we wegwerkzaamheden tegen die behoorlijk!!! wat file veroorzaakte!

De jongens hebben ze keurig gedragen, op voeten in mijn nek na ;-) (lang leven de schermpjes in de auto!) en eenmaal aangekomen in Hamburg, besloten we de omgeving rondom het hotel even te bekijken! Toen de jongens het station ontdekten, waren ze er niet meer weg te slaan!

Na een hapje eten was het toch echt bedtijd voor de boys. Sander en ik hadden een aparte kamer met een groot bed en een soort stapelbed erboven. Ik sliep met Jens en Sander sliep met Cas. De eerste keer voor de kinderen dat ze in een hotel overnachtten. We keken uit op een bouwterrein vanuit onze hotelkamer en waar andere gasten zich hier misschien aan zouden irriteren, vond Jens het machtig mooi!

Ook het ontbijt vonden ze een hele beleving: 'mag je echt alles pakken???'. Na het ontbijt waren we klaar om onze weg te vervolgen naar Denemarken. Vanaf Hamburg nog zo'n 2,5 uur rijden!

Aankomst Skaerbaek - Rijden op het strand - Denemarken

Omdat we vroeg weer vertrokken, waren we rond het middaguur bij onze vakantiebestemming. We hoopten dat ons vakantiehuisje klaar zou zijn, maar dat was helaas niet het geval. Dus besloten we een bakkertje op te zoeken (ze hebben hier heerlijke zoete broodjes!) en dit mee te nemen naar waddeneiland Romo (spreek uit: Roemoe). Het bijzondere aan dit strand is dat je met de auto het strand op kan! Heel bijzonder, want je rijdt zo vanaf de weg het zand in! Super gaaf en een hele beleving! Nadat we gegeten hadden hebben Cas en Jens heerlijk in de duinen geravot! Echt genieten geblazen!

'Help, we zitten vast!' - Romo

De volgende dag wilden de jongens weer graag naar het strand van Romo, maar dan echt naar de zee. We pakten de auto in en gingen op weg. Eenmaal op het strand aangekomen gingen we op zoek naar een geschikte plek. En dat doe je op Romo door met je auto naar het water te rijden.

Waar wij geen rekening mee hadden gehouden, was dat het eerste stuk vanaf de verharde weg, goed plat was gereden. Hoe dichter je bij het water kwam, hoe muller het zand was. We konden een heel stuk doorrijden totdat we vastzaten! We konden geen kant meer op! De wielen kwamen alleen maar dieper in het zand vast te zitten.....!

Ik was al rond aan het kijken of ik ergens een auto zag met vierwielaandrijving die ons eruit kon halen, toen er een busje aan kwam rijden met een grote sleepkabel achterop: onze held van de dag! Deze vriendelijke Duiter heeft ons uit het zand gesleept! De kinderen vonden het geweldig (ik iets minder, haha). De beste man vertelde dat hij de hele dag mensen uit het zand trok (dat was enige geruststelling, want ik voelde me een behoorlijk domme toerist)!

Eind goed al goed!

De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt op het strand, spelen in de branding, scheppen in het zand en samen met Sander de zee in!

Helaas kwam ik er 's avonds achter dat ik enorme jeukerige uitslag had op mijn benen. Óf ik had last van zonneallergie óf van zandvlooien (IEUW!)!

Dus de volgende dag heb ik Sander naar de apotheek gestuurd om anti histamine tabletten te halen!

Ik krijg het helaas elke vakantie voor elkaar om óf naar de dokter te moeten óf langs een apotheek!

Gelukkig was ik er door de tabletten snel vanaf en is de jeuk aanzienlijk minder!

Ribe - oudste stad van Scandinavië

We brachten een bezoekje aan Ribe, de oudste stad van Scandinavië! Wat ons opvalt in Denemarken is dat het super schoon is, parkeren vrijwel gratis en je vindt overal openbare wc's! Dit mooie oude stadje is van veraf al te zien, want de toren van de kathedraal steekt hoog boven de stad uit!

We hebben de kathedraal van binnen bekeken en hebben daarna lekker door het stadje geslenterd! Toen we besloten om een tussenstop te houden, liepen we langs een ijssalon, waar ze Belgische wafels verkochten! Het moet toch niet gekker worden (maar ze waren heerlijk!)!

Cas is dol op stenen, elke vakantie koopt hij wel een nieuwe steen voor in zijn verzameling (echt een kind van mij, want dat deed ik vroeger ook). We kwamen in Ribe een winkeltje tegen met barnsteen (schijnbaar is dit heel goed voor allerlei dingen), waar de jongens allebei een klein flesje met barnsteentjes kochten.

Mando - hoogtij

Op de terugweg naar ons vakantiehuisje kwamen we langs een afslag richting Mando, een klein eilandje aan de kust van Denemarken. Ik had gelezen dat het een klein, maar mooi eilandje was en wilde dit wel eens bekijken.

Op Mando te bereiken is er een onverharde (lange) weg die naar het eiland leidt. De weg zag er nat uit, dus wij begonnen ons af te vragen of deze weg onder water kwam te staan bij hoogtij. Na wat onderzoek op internet, bleek dat ook zo te zijn. We durfden het er niet op te gokken, dus we besloten halverwege de weg te stoppen langs de kant en een broodje te eten.

Dit bleek een fantastische plek te zijn om krabbetjes te vangen, waar vooral de grootste jongen (Sander) druk mee was! Maar het is hem gelukt!

Jens was vooral druk met stenen in het water te gooien, dit kan hij de hele dag doen!

Legoland Billund - regen, regen en nog meer regen

Uiteraard mocht Legoland niet ontbreken deze vakantie! Jens was ervan overtuigd dat we 10 nachten in Legoland gingen slapen, maar dat was een beetje teveel van het goede! ;-)

Op de website van Legoland vonden we informatie over het bezoekersaantal en vonden we de tip om op zaterdag te komen. Dan zou het rustiger zijn, omdat het een wisseldag is van mensen die komen of weer naar huis gaan. Toen we aankwamen bij het park schrokken we echter van de drukte! Maar dit hebben we niet terug gezien in het park.

Een andere tip was om achteraan in het park te beginnen! Dat was een goede! We besloten naar een 4D film te gaan van Lego city! Zat ik daar met 2 brillen op! Haha! Superleuke beleving, voor de kinderen (en ook voor ons) de eerste keer dat we een 4D film bekeken.

Er viel zoveel te zien en te doen in het park, maar de pret werd wel een beetje gedrukt door de hevige buien die constant uit de lucht kwamen.

Dit was wel echt een domper op de leuke dag, maar op het moment dat we het bijna gehad hadden en naar het vakantiehuisje wilden gaan, brak de zon door!

We hebben echt genoten van de Legotrein, miniland (met de Amsterdamse grachten, een prachtige weergave van Kopenhagen en de Eiffeltoren), het aquarium (waar je in eerste instantie voor wordt gehouden dat je met een onderzeeër het water ingaat om vissen te bekijken en wij dat ook nog geloofden!), de Duplovliegtuigen (waar Jens ondanks de regen DOLgraag in wilde), de Legoman met blote billen (waar de kinderen hard om moesten lachen), het piratenschip, de bootjes, etc, etc, etc....

Aan het einde van de dag wilden de kinderen nog graag in het winkeltje kijken of ze iets konden kopen! We schrokken ons rot van de prijzen!!! Alles is daar zo duur (wij hadden eten en drinken mee, want dat was ook niet te betalen daar), dat we met wat sleutelhangers (€ 7,50 per stuk!) naar huis gingen!

Om deel 1 van deze blog af te sluiten: van Jens moest ik van dit tafereel een foto maken. Volgens hem zijn wij dat! Ik maak de foto en hij, Cas en Sander worden gefotografeerd!

Dat is toch onwijs schattig! (Ik had het niet eens gezien!!)

Binnenkort deel 2 van onze Denemarkenvakantie! Wij hopen dat het snel wat droger wordt hier, want vandaag heeft het niets anders gedaan dan regen! Dat geeft mij wel de kans de foto's te bewerken en deze blog te schrijven! Tot gauw! Liefs, Danique

Alle foto's zijn gemaakt met de Canon G9X mark II en bewerkt in Lightroom!

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

Astrid Kakkenberg (zondag, 12 augustus 2018 23:36)

Wat een super foto's en een mooi verhaal !

• #2

Jolijn (maandag, 13 augustus 2018 09:47)

Super vakantie kijkt me zo Danique! En weet je, je bent echt niet de enige die altijd iets heeft oo vakantie.. hier kiespijn de hele vakantie :-(

Mooie foto’s!!! Kijk uit naar deel 2!

• #3

Joost (maandag, 13 augustus 2018 12:14)

Hoi Danique,

Leuk en spannend verhaal. Indrukwekkende en mooie foto's.

LIFESTYLE-FOTOGRAFIE, HOE WERKT DAT?

Hoi! Ik ben Danique van Gurp, natuurlijk licht én lifestylefotograaf uit Deventer, Nederland. Ik fotografeer mensen zoals ze zijn in het licht dat aanwezig is. Dat is wat lifestylefotografie is: het vastleggen van echte emoties en momenten, niets bedacht of gestuurd! Het enige wat gepland is aan een lifestylereportage zijn de kleding en de locatie. Die bepalen we voor de reportage in overleg. Alles wat tijdens de reportage gebeurt, leg ik voor jullie vast! Die ene liefdevolle blik van je partner, de slappe lach van je kinderen, dit zijn momenten die zo dierbaar zijn! Deze manier van vastleggen en mijn oog voor detail geeft een mooie weergave van het moment: een waardevolle herinnering om steeds weer op terug te kunnen kijken! Lifestylefotografie kan op verschillende manieren worden toegepast: in portret-, maar ook in trouwfotografie! Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Ik ontmoet je graag! Liefs, Danique

LET'S CONNECT

- Gecertificeerd natuurlijk licht fotograaf -

INFORMATIE

Danique van Gurp fotografie

[Natuurlijk licht én lifestyle fotograaf]